Miért mennek fel a használtautó árak 2022-ben?


A kérdésre a rövid válasz: mert nem lesz új autó. A covid-járvány kitörése miatt előállt globális chiphiány eddig is komoly gondokat okozott az autóipar számára: gyakorlatilag nem volt olyan szereplő a piacon, amelynek működésére ne lett volna kedvezőtlen hatással a jelenség. A félvezetők hiányát a szakértők tavaly is tartósan velünk maradó problémának vélték, és úgy gondolták, a chipellátás 2023-ban állhat teljesen helyre.

miert_mennek_fe_az_arak

Senki nem számított azonban ekkor egy háborús válságra, ami a járvány miatti mélyrepülésből még magához sem tért autóipar számára újabb sokkot jelent. A logisztikai és az alapanyag-ellátásban jelentkező akadozások miatt már a háború első napjaiban számos nagy gyártó bejelentette, hogy korlátozni kényszerülnek a gépkocsik gyártását.

Az alkatrészellátási gondok egyik oka, hogy számos elemet a jelenlegi háborús övezetben gyártottak, másokat Kínából – Ukrajnán keresztül – szállítottak ez európai gyártókhoz. A chiphiányt súlyosbítja, hogy a háború miatt Ukrajna két vezető neonszállítója leállította működését – ez a két vállalat állította eddig elő a chipgyártáshoz nélkülözhetetlen neon felét.

A hosszú távú ellátási és gyártási problémák azt is jelentik, hogy az autógyártók drágábban jutnak hozzá a termeléshez fontos alkatrészekhez, a megnövekedett költségeket pedig áthárítják a vásárlókra. Ez az újautók piacán jelentős drágulást hozhat, de az sem biztos, hogy a gyártók képesek lesznek követni a megrendeléseket – azaz ha valaki hajlandó lesz többet fizetni az új gépjárműért, az sem jut hozzá időben a vágyott új autóhoz, egyszerűen azért, mert az autógyártók termelési üteme továbbra sem lesz képes lépést tartani a kereslettel. (Egyes márkáknál már tavaly is több éves szállítási határidőkkel lehetett számolni.)

Marad tehát a használtautó piac, ahol a hirtelen megnövekedett kereslet folyamatos és meredek áremelkedést eredményez, hiszen a vevők kénytelenek azt megvenni, ami aktuálisan rendelkezésre áll. Ami a szakembereket most leginkább foglalkoztatja, az az, hogy meddig tarthat az áremelkedés.

A drágulás a használt autók átlagárában már tavaly is elképesztő volt: a Használtautó.hu adatai szerint míg 2020 első negyedévében egy használt gépjárműért átlagosan 2,5 millió forintot kértek, ez 2021 végére 4,7 millió forintra emelkedett! Jelenleg például egy 4 éves használt Skoda Octavia ára 6 milliónál kezdődik, egy hasonló korú használt Volkswagen Passatért – felszereltségtől függően – 8-11 millió forintot is el lehet kérni. Hogy az áremelkedésnek hol lesz a vége, azt most senki sem tudja biztosan, ahogy a globális ellátási problémák megoldása is várat magára.

Van még egy hatása a fenti folyamatoknak a használtautók vonatkozásában, mégpedig az, hogy nagyon kevés az 1-2 éves modell (szalonautó, keveset futott gépkocsi) – aki eddig abban gondolkodott, hogy lecseréli keveset futott gépjárművét, az most inkább kivár az eladással, esetleg az árak további emelkedésére számítva. Így tehát az újautó helyett az új realitás a 4-5 éves használt gépjármű lett. Ezeknél az autóknál azonban már kiemelten fontos szempont lehet a megbízható háttér, a vezetett szervizkönyv, az esetleges hibákra vonatkozó garancia – érdemes tehát jól megnézni, hogy honnan vásárolunk.

Transzparencia
Megbízhatóság
Ügyfélélmény
Széles kínálat