Használtautó első alkalommal - hogyan kerüld el a használtautó vásárlás rejtett buktatóit?


A használtautók iránti kereslet az utóbbi években erőteljesen megnőtt, és ez a tendencia várhatóan folytatódik a következő időszakban is. Ennek hátterében a már sokszor emlegetett alapanyag- és alkatrészhiány áll, ami miatt az autógyárak jelenleg nem tudnak lépést tartani az új gépjárművek iránti kereslettel. A használtautó-kereskedők tehát most biztosan jól járnak – de mit tegyünk, ha mi magunk vevőként szeretnénk kihozni a legtöbbet ebből a helyzetből?

IMG_8790

Ha most szeretnénk autót vásárolni és a használt járművek gyűjtőoldalait böngésszük, érdemes sorra venni néhány szempontot, ami segíteni fog a választásban.

  • A futott kilométerek száma nem ad feltétlenül képet az autó állapotáról.

Sokan azzal indulnak neki az autóvásárlásnak, hogy szeretnének egy keveset futott, megkímélt állapotú, viszonylag fiatal gépjárművet. Csakhogy egy 4-5 éves autó esetében az 50 ezer alatti kilométer mutató azt is jelentheti, hogy jellemzően rövidebb távokon, városban használták, ami nem éppen kíméletes a járműre nézve: alacsony fordulatszám, többszöri indítás, rosszabb minőségű utak, állandó koccanások… Ezzel szemben például egy ugyanilyen korú autó, amellyel egy területi képviselő 100-150 ezer kilométert ment országúton, autópályán, nagyon is megkímélt állapotban lehet.

  • Legyenek rendben a papírok.

Akár kereskedésből, akár magánszemélytől vásárolunk, legyen meg a gépjármű teljes szerviztörténete. Még így is érdemes alapos átvizsgálás alá vetni a kocsit a vásárlás előtt, de ha fogalmunk sincs a korábbi hibákról, javításokról, koccanásokról, netán balesetekről, akkor bizony zsákbamacskát vásárolunk. Ha nincs a kocsinak igazolt előélete, inkább ne engedjünk a csábításnak akkor sem, ha sokkal olcsóbb, mint a másik eladónál talált társa. Legyen az autónak forgalmi engedélye és törzskönyve is.

Jó, ha tudjuk, hogy ha kereskedésből vásárolunk, a szerződésre a fogyasztóvédelmi szabályok vonatkoznak – ez alap esetben két év kellékszavatosságot jelent a rejtett hibákra vonatkozóan, a bizonyítási kötelezettség pedig hat hónapig az eladót terheli. Ez azt jelenti, hogy ha fél éven belül a vásárolt gépjármű meghibásodik, és az eladó felelőssége beigazolódik, a vevőnek joga van az autó javítására vagy cseréjére.

 IMG_8640

Ezzel szemben ha magánszemélytől vásárolunk, a vevőnek kell bizonyítania, hogy a jármű az adásvételkor is hibás volt, a kellékszavatossági idő pedig ebben az esetben csak egy év.

  • Vigyünk-e magunkkal szakembert?

Ártani biztosan nem árt, különösen ha egyáltalán nem értünk az autókhoz – de azért csodát ne várjunk senkitől. Egy autószerelő nagy valószínűséggel tudni fogja, hová kell bekukkantani, ha pl. rozsdásodás nyomait keressük, és jobban fogja hallani a motorhangból, ha gond van a hengerfejjel, de mindent és száz százalékosan ő sem fog tudni kiszűrni és leleplezni.

Természetesen nem azt mondjuk, hogy spóroljunk az átvizsgáláson, hanem inkább úgy készüljünk, hogy a vételáron felül elképzelhető, hogy lesznek még kisebb-nagyobb költségeink – a minimum például az olajcsere, fékbetétek cseréje stb.

  • Mérjük fel, hogy milyen költségekkel fog járni az autó fenntartása!

Sokan esnek abba a hibába, hogy úgy döntenek, ha már úgyis használt autót vesznek, akkor az legalább legyen nagyobb, mint ha egy új gépjárművet vásárolnának. Érdemes azonban figyelembe venni, hogy egy nagyobb kocsi többet fogyaszt, többe kerülnek az alkatrészek, a biztosítás stb. Érdemes kiszámolni, hogy mennyit fogunk éves szinten a kocsira költeni, és hogy ez biztosan megéri-e nekünk. Hiába a szép nagy autó, ha közben nem tudunk vele elmenni nyaralni, mert a spórolt pénzünket „megette” a kocsi.

Transzparencia
Megbízhatóság
Ügyfélélmény
Széles kínálat