Fő a biztonság!
Az 1950-es évig nem volt szempont, hogy az autók milyen biztonsági felszereltséggel rendelkeznek. A napjainkban ismert védelmet biztosító technológiák az autókban Barényi Béla magyar származású osztrák mérnök nevéhez is köthető, kinek célja volt megóvni a járműben utazók életét. Találmányai révén számos újítást vezettek be az autógyárak, mint például a gyűrődő karosszériát. Na de milyen további eszközök alakultak ki az évek során, melyek ma is óvják életünket az utakon? Most kiemeltünk néhány mérföldkövet!
- Biztonsági öv. Szinte minden autósiskola 0. tananyaga közé tartozik ennek súlyossága. Nem is lehet elégszer hangsúlyozni fontosságát. Egyike volt az első biztonsági felszerelésnek, amit az autókba alkalmaztak. A napjainkban ismert három pontos biztonsági övet 1959-ben a Volvo mutatta be. Sajnálatos módon csak hosszú folyamatok, szabályokba foglalt előírások árán sikerült elérni rendszeres használatát.
- Légzsák. Az 1970-es évektől terjedt el és annakidején csak a kormánykerékbe szerelték. Azóta számos légzsákot installálnak a járművekbe, ezáltal több súlyos baleset kialakulását megelőzve.
- ESC (Elektronikus menetstabilizáló). Arra tervezték a rendszert, hogy korrigálást hajtson végre, amikor a jármű haladása eltérne a sofőr által kívánttól, például a kerekek megcsúsznak és ezért elveszítik a tapadásukat. Ezt a fejlesztést az 1990 közepén mutatták be, azóta fontos szerepet játszik a modern autóknál.
- A.D.A.S. A balesetek nagyrésze megfelelő odafigyeléssel elkerülhető, a sofőrök azonban nem mindig vannak top formában. Ezeket a vezetéstámogató rendszereket a 2000-es évektől kezdték alkalmazni és azóta is folyamatosan fejlesztik őket. Érzékelő berendezéseken, kamerákon és algoritmusokon keresztül működnek és hamarabb ismerik fel a veszélyt, mint az autóvezetők. A közelgő bajról jelzést is ad a sofőr számára, ezáltal elősegítve a biztonságosabb és hatékonyabb vezetést. Továbbá, végszükség esetén automatikusan fékez is.
Az autók biztonsági technológiáinak fejlesztése napjainkban is tart. A folyamatos modernizáció során hozták létre például az ütközést elkerülő rendszereket, melyek beépített szenzorok és kamerák segítségével óvják meg az utazók életét a balesettől. A gyalogos érzékelő még tökéletesítés alatt áll, de első változatait már találkozni lehet a legújabb autókban. Ilyenkor az autó felismeri a gyalogos közeledését és szükség esetén fékez is, hogy elkerülje a mindkét fél számára kellemetlen – legrosszabb esetben végleges kimenetelű – balesetet. Az autók közötti kommunikációval a gépkocsik egymást informálják az utak állapotáról, az aktuális közlekedési viszonyokról és a lehetséges veszélyekről, akár figyelmeztetést is adnak egymásnak.
Az autók technológiái annyira természetesek számunkra, hogy szinte nincs is tudomásunk arról, hogy mennyit köszönhetünk a jármű elektronikájának egy-egy baleset elkerülése során. Ugyanakkor az újabb és újabb találmányok sem mindenhatóak. Tehát nem képesek megóvni minket mindentől, különösen akkor, ha a gépkocsi nincsen karbantartva, időszakosan ellenőriztetve. A járműveik megfelelő állapotban tartása pedig a tulajdonosok felelőssége.